Omakotitalon rakentamiseen tuli mutkia – suullinen sopimus ei pitänyt
Monen haaveissa on oma omakotitalo – mielellään itse rakennettu. Kaikki ei kuitenkaan aina suju putkeen, ja silloin asianajajan apu voi olla paikallaan.
Harva meistä on rakentamisen asiantuntija ja urakoitsijoiden ammattitaitoon täytyy luottaa. Näin teki myös asiakkaamme, joka tilasi talopaketin ja sopi maanrakennustöistä maanrakennusliikkeen kanssa.
“Meille myytin maanrakennustyöt pakettina siihen asti, kunnes timpurit pääsevät töihin. Asia sovittiin puhelimessa suullisesti, enkä koskaan saanut pyytämääni vahvistusta urakan vastaanottamisesta.”
Puhelimessa oltiin sovittu, että kauppaan sisältyy sekä louhintaa ja muita, maanrakennustöiden kannalta tarpeellisia töitä. Töille oli myös annettu tietty hintahaarukka.
Laskuja kahdelta yritykseltä
Työt sujuivat ripeästi eikä laadussa ollut valittamista. Ongelmat alkoivat vasta, kun postiluukusta alkoi tipahdella laskuja.
“Saimme louhintafirmalta ison laskun, jota emme olleet yhtään osanneet odottaa. Olimme siinä uskossa, että kaikki sisältyi ostamaamme maanrakennuspakettiin.”
Varsinaisen maanrakennusfirman laskut olivat siinä vaiheessa jo ylittäneet hinta-arvion lähes kaksinkertaisina.
“Olin yhteydessä firmaan ja kyselin hinta-arvion pitämisestä. Sain vastaukseksi, etteivät hinta-arviot koskaan pidä paikkansa. Missään vaiheessa ei kuitenkaan varoitettu budjetin pettämisestä eikä kerrottu syytä sille.”
Asiakkaamme teki kuluttajansuojan neuvosta reklamaation laskuista.
Saatavat käräjille
Koska asiakkaamme ei suostunut maksamaan hänen mielestään perusteetonta räjäytystöiden laskua, velkoja laittoi saatavista kanteen vireille.
“Olimme louhijan kanssa aikanaan käyneet läpi rakentamiseen liittyviä asioita tontilla. Oletimme, että asia oli sillä selvä.”
Meihin asiakas otti yhteyttä ystävänsä suosituksesta. Käräjöinti päättyi asianajajamme Ilari Lehtisen avulla lyhyeen.
“Asiakkaamme rakensi ensimmäistä taloaan ja oli kuluttajana ostanut yhden omakotitalopaketin, ja vastaavasti yhden maanrakennuspaketin. Hänen ei voi edes olettaa tietävän mitä kaikkea maanrakennukseen kuuluu”, Ilari selventää.
Lopputuloksena oikeus totesi, ettei asiakkaamme ollut velvollinen maksamaan louhintayhtiön laskua.
Riitaa ei kannata selvittää yksin
Ilari kertoo, että tämän tyyppisissä riidoissa asiaa kannattaa selvitellä muutaman sähköpostin verran itse. Jos näyttää siltä, että asia ei omin avuin etene, kannattaa olla yhteydessä asianajajaan.
“Mitä pidempään yhteydenoton kanssa vehtailee, sitä enemmän juttuun sekoittuu tunteita”, Ilarin muistuttaa.
Kun asianajaja katsoo asiaa asiantuntijan silmin, esiin voi nousta myös muita asioita.
“Tässä oli hyvin mielenkiintoinen asetelma, johon liittyi useampi urakoitsija ja suullinen hinta-arvio. Eri ratkaisujen vaikutusta piti miettiä tarkkaan. Saavutimme kuitenkin mielestäni maksimituloksen”, Ilari sanoo.
Asiakas tyytyväinen saamaansa apuun
Asiakkaamme oli vaikuttunut Ilarin toiminnasta oikeudessa.
“Ilari käyttäytyi todella fiksusti ja oli koko ajan tosi hereillä. Hän toimi koko oikeuskäsittelyn ajan erittäin ansiokkaasti ja vakuuttavasti.”
Ilarin ammattitaitoa kuvastaa myös se, ettei hän prosessin aikana ryhtynyt arpomaan lopputulosta. Lopputulokseen kun vaikuttaa myös tuomarin näkemys asiasta.
“Olemme vaimon kanssa molemmat todella tyytyväisiä. Jos joskus vielä joudumme käyttämään asianajotoimiston palveluita, tiedämme kenen puoleen kääntyä. Suosittelemme Jarkko Männistö Asianajotoimistoa aivan ehdottomasti!”