Tuotekehitys vaatii sopimustekniikkaa
Tuotekehityksestä sopiminen on kommunikaatiota
Teknisesti vaativia tuotteita valmistavat yritykset tuntevat useimmiten tarkasti rajat, joiden mukaisia ratkaisuja he pystyvät asiakkaalleen suunnittelemaan.
Tilaajan käsitys suunniteltavan tuotteen teknisistä reunaehdoista ei kuitenkaan välttämättä ole yhtä hyvä. Tilaaja saattaa silloin helposti olettaa tuotteen vastaavan odotuksiaan, vaikka tällainen optimistisuus ei olisi perusteltua.
Kumpikin osapuoli lukee sopimusta omalta kannaltaan. Koska osapuolten käsitykset lopputuotteesta saattavat erota toisistaan merkittävästi, tuotekehityssopimuksen neuvottelu- ja laadintavaiheeseen on syytä panostaa.
Tuotekehityssopimus määrittää toimituksen sisällön
Tuotekehityssopimus halutaan monesti laatia nopeasti, jotta päästään aloittamaan itse työ. Silloin sopimuksesta löytyy kohtia, kuten “teknisistä vaatimuksista sovitaan erikseen”.
Kehitettävältä tuotteelta vaadittavat ominaisuudet ovat kuitenkin se sopimuksen keskeisin osa, josta tilaaja maksaa. Jos jokaista sopimuksen keskeistä osaa ei oteta kokonaisuudessaan mukaan alkuperäiseen sopimukseen, saattaa sopimus myöhemmin muodostua pettymykseksi kummallekin osapuolelle.
Sopimus määrittää, mitä toimittajan tulee tehdä ansaitakseen sopimuksen mukaisen korvauksen. Sopimuksen valmisteluun tulee siten varata niin paljon aikaa, että molemmat osapuolet ovat selvillä siitä, mitä tuotteelta tarkalleen ottaen odotetaan.
Sopimusten laadinta on yhteistyötä
Sopimuksen laadinnassa kannattaa käyttää apunaan asianajajaa, jos taloudellinen intressi on suuri tai kehitettävän tuotteen ominaisuuksiin liittyy epävarmuutta.
Teknologian tuotteita koskeva sopimus täyttääkin tarkoituksensa parhaiten silloin, kun sopimuksen osapuoli ja asianajaja toimivat saumattomassa yhteistyössä.
Olemme erikoistuneet teknologiatoimituksia koskeviin sopimuksiin ja itsekin monin tavoin nykyteknologiaa hyödyntävä yritys – puhumme kanssasi samaa kieltä ja olemme käytettävissäsi.