Riiteleminen voi olla helppoa

Harmillinen riita työntekijän kanssa

Työriidat aiheuttavat harmaita hiuksia työnantajalle. Työntekijöiden kanssa riiteleminen on ikävää ja siihen käytetty aika on pois tuottavasta työstä. Näin eräs asiakkaamme kertoo työriidastaan.

“Koko juttu lähti liikkeelle työntekijän työvirheestä. Kun asiaa lähdettiin selvittämään työntekijän kanssa, hän menetti malttinsa ja käyttäytyi erittäin epäasiallisesti työnjohtoa kohtaan. Sen jälkeen työsuhdetta ei voitu enää jatkaa.”

“Työntekijän irtisanomisaika oli hädin tuskin päättynyt, kun saimme vaatimuskirjeen työntekijän avustajalta”, asiakkaamme muistelee riidan alkuvaiheita.

Monimutkaiset vaatimukset saivat hakemaan apua

“Työntekijä vaati korvausta laittomasta irtisanomisesta ja lisäksi erilaisia palkkasaatavia monen vuoden ajalta. Pidimme vaatimuksia oikeudettomina, joten pyysimme asianajajan apua. Olimme ennenkin käyttäneet Jarkko Männistö Asianajotoimiston palveluita, joten he olivat luonnollinen valinta.”

Työehtosopimusten palkkaa koskevat ehdot usein monimutkaisia ja tulkinnanvaraisia. Tässäkin tapauksessa oli nimenomaan kyse nimenomaan siitä, miten työehtosopimuksen määräyksiä olisi pitänyt soveltaa palkanlaskennassa.

“Toimitimme tiedot palkanmaksun perusteista Jarkon toimistolle. He tarkistivat työntekijän vaatimukset ja suurin osa vaatimuksista osoittautui perusteettomiksi. Jarkko kertoi meille, mitä olimme oikeasti velkaa entiselle työntekijällemme ja maksoimme sen heti pois.”

Tässä tapauksessa osapuolten näkemyserot eivät valitettavasti ratkenneet palkkasaatavien tarkistuksella, vaan juttu jatkui oikeudessa.

Luottavaisin mielin oikeuteen

“Minulle jäi erityisesti mieleen se, että Jarkko hoiti oikeudenkäynnin valmistelun itsenäisesti eikä meidän tarvinnut kantaa asiasta sen enempää huolta. Se oli iso helpotus meille”, asiakkaamme kertoo.

“Pääsin seuraamaan Jarkon työskentelyä oikeudenkäynnissä. Jarkko oli rauhallinen ja asiallinen, mutta piti silti koko ajan meidän puoliamme oikeudenkäynnissä. Oikeudenkäynnin jälkeen minulla oli luottavainen olo. Mielestäni Jarkko oli ollut oikeudenkäynnissä erittäin vakuuttava.”

Yleensä työnantaja on oikeudenkäynneissä altavastaajan asemassa. Tällä kertaa asiakkaamme oli oikeassa lopputuloksen suhteen:

“Työntekijän irtisanomiskorvausta koskeva vaatimus hylättiin. Oikeudenkäynti oli ilmeisesti vakuuttanut työntekijänkin, koska hän ei hakenut muutosta tuomioon.”

“Riidat ovat aina ikäviä, mutta tästä jutusta oli meille loppujen lopuksi vain vähän vaivaa. Jarkon kanssa asiointi oli niin helppoa.”

PageLines